پرده‌برداری از 27 شهر ساحلی جدید در جنوب کشور + جانمایی‌های بوشهر

عصر بوشهر، ظرفیت‌هایی نظیر توسعه بنادر و حمل و نقل، پایانه‌های نفتی، کشاورزی و مواردی از این دست جزو مواردی است که در جنوب کشور وجود دارد، اما تاکنون مورد بی‌توجهی مسئولان قرار گرفته است.
کد خبر : 2079
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۶:۵۴
پرده‌برداری از 27 شهر ساحلی جدید در جنوب کشور + جانمایی‌های بوشهر

عصر بوشهر: دولت از احداث 27 سکونت‌گاه ساحلی در قالب شهرهای جدید در جنوب کشور پرده برداری کرد.

در راستای توجه به اقتصاد دریا محور، طرح توسعه سکونت‌گاه‌های جدید مولد در سواحل جنوبی کشور که در ششمین جلسه شورای عالی مسکن مورد تأکید رئیس جمهور قرار گرفته بود، هم‌اکنون در مرحله مکان‌یابی سکونت‌گاه‌ها قرار دارد و پهنه‌های دارای قابلیت استقرار سکونت به ادارات کل استان، برای انجام استعلام‌های موردنظر در کارگروه ارسال شده است.

پرده‌برداری از احداث 27 شهر ساحلی جدید در جنوب کشور+نقشه

جزئیاتی از شهرهای جدید ساحلی در 4 استان کشور

طبق این طرح، در استان بوشهر مکان‌های پیشنهاد‌ی شهرهای مولد در مناطق سیراف، کنگان، شیف، بندر ریگ، بندر گناوه، شمال بینَک، دیلم، نایبند، کَبگان، غرب عسلویه، تُنبَک، دِلوار، شمال بندر عامری، رامِله ساخته خواهد شد.
همچنین در استان سیستان و بلوچستان، مکان‌های پیشنهاد‌ی بندر تَنگ، گوردیم، جنوب زَرآباد، شمال رَمین، نَگور، بَلِه سَر، بِریس، گواتر، پسابندر، تیس، دِرَکس، تیاب، کهیر و دَرَک در دستورکار قرار گرفته است. 
همچنین در استان هرمزگان مکان‌های پیشنهاد‌ی شهرهای مولد در مناطق آبکوهی، دیوِل، مَکران، گَتان، سیریک قدیم، خلیج فارس، شیب‌دراز، هولِر، بندر خمیر، بندرهای کلات و آفتاب، نخیلو، دیوان، شرق چارَک، کَنگ، سایه‌خوش و حمیران در دستورکار قرار گرفته است.
در استان خوزستان نیز مکان‌یابی پیشنهاد‌ی شهرهای مولد برای مناطق مَهرویان، غزاله، اروندکنار، جنوب شادگان، غرب سربندر، سنجافی و دارخُوِین، ساخته خواهد شد.
معیارهای مکان‌یابی شهرهای جدید ساحلی کشور

معیارهای مکان‌یابی عرصه‌های ساحلی جنوب کشور برای توسعه شهرها و ساخت مسکن، بر اساس محورهای زیست‌محیطی، معیارهای اجتماعی و اقتصادی، کالبدی و فضایی و سایر معیارهای قانونی و فنی از جمله پهنه‌های خطر، زنجیره ارزش و ویژگی منابع پایه برای تولید انجام می‌شود.

همچنین مواردی از قبیل فیزیوگرافی مناسب زمین، تامین منابع آب و زیرساخت‌های اتصال به شبکه‌های پایه، حمل و نقل، مجاورت با فعالیت پایه کنونی نظیر صنعت، کشاورزی و خدمات، امکان استحصال از منابع طبیعی، عدم تعارض با مخاطرات طبیعی و انسان‌ساخت، امکان کاهش هزینه تامین زمین و همخوانی با عرصه‌های توصیه‌شده در اسناد فرادست، انجام خواهد شد.

ظرفیت‌های مغفول جنوب کشور احیا می‌شود؟

بر اساس اسناد آمایش سرزمینی، جنوب کشور شامل مناطق سواحل مکران تا خوزستان، مناطقی دارای ظرفیت و ارزش افزوده اقتصادی هستند که توجه به آنها می‌تواند زمینه توسعه اقتصادی برای کل کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراهم کند.

به نوشته فارس، ظرفیت‌هایی نظیر توسعه بنادر و حمل و نقل، پایانه‌های نفتی، کشاورزی و مواردی از این دست جزو مواردی است که در جنوب کشور وجود دارد، اما تاکنون مورد بی‌توجهی مسئولان قرار گرفته است.

About The Author

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 WooCommerce Floating Cart

No products in the cart.

X