جمیری: لایحه ته لنجی در جلسه آتی مجلس بررسی می‌شود

عصر بوشهر، نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم از بررسی لایحه ساماندهی ته لنجی در جلسه آتی مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: با کلیات لایحه مخالف هستم.
کد خبر : 2093
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰۲

به گزارش عصر بوشهر به نقل از خبرگزاری صداوسیما، عبدالکریم جمیری در آستانه جلسه بررسی لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: شاکله لایحه ارائه شده از سوی دولت، مبتنی بر ایجاد محدودیت‌های غیر ضروری بر فعالیت کولبری و ملوانی بود.

وی افزود: این لایحه فاقد کار کارشناسی جامع بود و بدون بررسی وضعیت منتفعان اصلی و نظرخواهی نکردن از نمایندگان مردم در مناطق مرزی و فقط بر براساس انگاره قاچاق شکل گرفته و با شتابزدگی بسیار مراحل تصویب خود را در کمیسیون‌های دولت طی کرد و با قید دوفوریت به مجلس ارائه شد.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس با اشاره به نگاه مختلف نمایندگان در مورد لایحه، بیان کرد: بخشی از نمایندگان با روح حاکم بر لایحه که فعالیت ملوانی-کولبری را یک فعالیت غیرقانونی و قاچاق می‌داند، همسو بودند، ولی اکثریت نمایندگان این لایحه را فرصتی برای حمایت قانونی از این فعالیت تلقی می‌کردند و به‌دنبال اصلاح لایحه بودند.

وی ادامه داد: نمایندگان استان بوشهر و برخی دیگر، این لایحه را مسئله ساز و مضر به حال مرزنشینان می‌دانستند و تقاضایشان برگشت لایحه به دولت برای بررسی بیشتر و حذف قید فوریت برای بررسی آن در مجلس بود.

جمیری اضافه کرد: پس از تصویب فوریت این لایحه تلاش ویژه‌ای صورت گرفت تا با هماهنگی رئیس مجلس ارجاع لایحه به کمیسیون اقتصادی جایگزین ارجاع به کمیسیون امنیت ملی مجلس شود تا بررسی‌ها از زاویه اقتصادی و نه امنیتی باشد.

وی افزود: پیش‌بینی کارشناسانه و مبتنی بر واقعیات نشان می‌داد که لایحه با تحمیل یک فرایند ناقص و نامتناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی فعالیت‌های مرزنشینی، موجب چالش‌های امنیتی و معیشتی و اقتصادی جدی در مناطق مرزی کشور می‌شد.

عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر بی‌توجهی دولت را در لایحه پیشنهادی خود نسبت‌به سرنوشت این فعالیت بعد از دوره پنج ساله را به‌عنوان  مهم‌ترین اشکال وارد شده با این لایحه برشمرد و گفت: خوشبختانه نخبگان و کارشناسان هم‌استانی با مشارکت تشکل‌های اقتصادی فعال در حوزه ملوانی مثل اتحادیه لنجداران، ملوانان و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی مرتبط، همفکری و تلاش مشترکی را شکل دادند که گزارش کامل و جامعی در اختیار نمایندگان مجلس قرارگرفت.

وی بیان کرد: با پشتیبانی صورت گرفته از کارشناسان و همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس، پیشنهادات اصلاحی در کمیسیون اقتصادی و کمیته تخصصی بررسی لایحه، اشکالات و موانع مهمی در لایحه دولت از سر راه فعالیت کولبری و ملوانی برداشته شد.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی گفت: با تلا‌ش‌های صورت گرفته شده برخی تهدیدات موجود در لایحه به فرصت تبدیل شد. از جمله اصناف و تولیدکنندگان مناطق مرزی به‌عنوان سفارش دهندگان کالای ملوانی-کولبری در متن اصلاحی گنجانده شدند تا این فرصت همواره برای مرزنشینان باشد و نه مرکز نشینان.

وی ادامه داد: همچنین تخفیف دائمی برای واردات طبق این رویه در نظر گرفته شد و بلاتکلیفی این فعالیت در لایحه دولت مرتفع شد.

جمیری اظهار کرد: با وجود برخی اصلاحات مهم و ضروری صورت گرفته در گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس، اما با توجه به اصرار کارشناسان دولت به باقی ماندن بخش‌های خاصی از لایحه و گنجاندن برخی محدودیت‌های غیر لازم در متن لایحه، با کلیات آن همچنان مخالفت دارم و برای اعلام مخالفت کلیات ثبت نام کردم.

About The Author

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 WooCommerce Floating Cart

No products in the cart.

X