وعده‌های توخالی برای گندم کاران بوشهری

عصر بوشهر، با وجود افزایش 3 برابری گندم تحویلی بوشهر، اما وقتی نوبت به تسویه حساب با کشاورزان رسیده، دولت امروز و فردا می کند.
کد خبر : 2195
تاریخ انتشار : شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۰۳

به گزارش عصر بوشهر به نقل از خلیج فارس، با گذشت 5 ماه از فصل برداشت گندم در استان بوشهر، همچنان گندم کاران چشم انتظار تسویه حساب می باشند.

این درحالی است که امسال، بوشهر با 102 هزار تن گندم تحویلی به سیلوها، از نظر میزان رشد تولید گندم نسبت به سال قبل تر، سومین استان کشور شد.

گندم کاران با اشاره به مطالباتی که برای شان باقی مانده، از طولانی شدن تسویه حساب محصول شان گلایه مندند و می گویند: در شرایطی که قیمت سموم موردنیاز 2 برابر شده و بذر برای محصول جدید گرانتر شده، طولانی شدن پرداخت مطالبات شان آنها را کم انگیزه کرده است.

کشاورزان با یادآوری اینکه با گذشت 5 ماه از تحویل محصول، با قیمت سال قبل (کیلویی 11500 تومان) مبلغی به طور علی‌الحساب به آنها پرداخت شده می گویند: طبق آخرین وعده وزیر کشاورزی قرار بود تا پایان شهریور طلب گندم کاران کشور با نرخ کیلویی 15 هزار تومان پرداخت شود که آن هم عملی نشده است.

به هرحال در شرایطی که گندم کاران در خودکفایی و امنیت غذایی کشور همت کرده اند، پرداخت به موقع مطالبات شان باعث دلگرمی و تشویق آنها می شود، ضمن اینکه طبق مصوبه شورای قیمت گذاری محصولات اساسی، مطالبات گندمکاران ۲۴ ساعت بعد از تحویل گندم به سیلو باید پرداخت می‌شد.

اما سازمان برنامه و بودجه برای تامین اعتبار موردنیاز تعلل کرده و امسال موعد تسویه کامل با گندمکاران نسبت به سال‌های گذشته تاخیر زیادی داشته است.

قیمت گندم در سال زراعی جدید مشخص نیست

علاوه بر موضوع عدم تسویه طلب کشاورزان، آنها در مورد قیمت گندم در سال زراعی جدید نیز همچنان بلاتکلیف هستند.

فعالان حوزه کشاورزی، نرخ مناسب برای خرید تضمینی این کالای اساسی را حدود 20 تا 25 هزار تومان می‌دانند و تاکید می‌کنند که قیمت گندم تحت هر شرایطی نباید کمتر از 20 هزار تومان تعیین شود.

این در حالی است که کشاورزان در سال جاری نیز خواهان تعیین نرخ خرید تضمینی گندم در حدود 20 هزار تومان بودند اما دولت در نهایت قیمت 15 هزار تومان را تصویب کرد.

در ادامه فعالان صنفی و نمایندگان مجلس پیگیر افزایش 2 هزار تومانی قیمت گندم و رساندن مبلغ آن به 17 هزار تومان بودند. اما با وجود دستور رئیس دولت، کمبود اعتبارات مانع از پذیرش این درخواست شد.

وعده‌ها و تاخیرهای مکرر در مورد تعیین قیمت گندم، برخی کشاورزان را خسته و ناراضی کرده است و آنها می‌گویند یا سال آینده کشت گندم را کاهش می‌دهند یا محصول خود را به دولت نمی‌فروشند.

About The Author

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 WooCommerce Floating Cart

No products in the cart.

X