وام گرفتن، سخت تر از همیشه/ افراد کم درآمد بی نصیب از وام

محمد مظفری
کد خبر : 2382
تاریخ انتشار : شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۷:۴۷

در روزهایی که مردم ایران بخاطر شرایط بد اقتصادی حاکم بر جامعه و کم بودن درآمدشان برای تامین هزینه های زندگی خود با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند، گرفتن وام از بانک ها شاید مهمترین راه پیش رویشان برای مرحم گذاشتن بر مشکلاتشان باشد. اتفاقی که چندین سال است حقوق بگیران و کارگران برای رفع مشکلات خود از آن استفاده می کنند.

اما این روزها اما مثل خیلی از درها، درب بانک ها هم به روی مردم بسته شده است تا شهروندان از گرفتن وام های خرد نیز باز بمانند.

دولت سیزدهم در بدو شروع فعالیتش با آب و تاب از حذف ضامن برای وام های صد میلیونی خبر داد ولی نه تنها این وعده یعنی حذف ضامن عملی نشد، بلکه خود وام ها نیز هر روز بیشتر از دیروز از دسترس مردم دور شد.

این موضوع را بهادری جهرمی سخنگوی دولت دوباره در شهریور ماه امسال در یک برنامه تلویزیونی تکرار کرد و گفت: «وام‌های خرد زیر ۱۰۰ میلیون نیاز به ضامن ندارد و اگر برای چنین وام‌های بانک‌ها ضامن خواستند، مشکل را به معاونت نظارت بانک مرکزی گزارش دهید»!

ولی چه کسی است که نداند که این قانون دولت سیزدهم نه تنها اجرا نشده بلکه بانک ها به جای یک ضامن، دو ضامن می گیرند و هر ضامن هم باید نامه کسر از حقوق فیش و هزار مدرک دیگر هم داشته باشد تا مقبول بیفتد. حتی بعضی از بانک ها برای دادن یک وام صد میلیونی تقاضای وثیقه سند یک منزل مسکونی چند میلیاردی را می کنند.

ترفند جدید بانک هم این است که برای دریافت معدل لازم جهت اعطای تسهیلات، باید پول در بانک رسوب کند. آنها در قبال تقاضای وام خرد صد میلیونی از مردم می خواهند به همین مقدار پول تهیه کرده و در بانک بگذارند تا بعد از چند ماه و گرفتن میانگین سپرده افراد به آنها وام تعلق بگیرد، اتفاق خنده داری که نشان می دهد وام هم مثل خیلی از چیزها در این مملکت فقط برای پول دارهاست.

یعنی اگر فردی نیاز به وام فوری داشته باشد باید شش ماه در بانک پولی را بگذارد و بعد از شش ماه میانگینش حساب بشود و اگر شرایطش را داشت به اندازه میانگین به او وام بدهند! و البته که در این فرایند افراد کم درآمد قادر به گرفتن وام نخواهند بود!

در استان بوشهر وضع خیلی خرابتر از اینهاست چون در سالهای اخیر بانک های استان بوشهر در کشور در رتبه آخر نسبت تسهیلات به سپرده های جذب شده قرار گرفته اند و البته کسی هم در استان فکری به حال این فاجعه نکرده است.

مدیرمسئول هفته نامه صدای بندر

About The Author

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 WooCommerce Floating Cart

No products in the cart.

X