بازار گناوه در سومین هفته تعطیلی/ ضرب الاجل 10 روزه رییسی جواب نداد

عصر بوشهر، اغلب مغازه های بازار گناوه در اعتراض به محدودیت ته لنجی، در سومین هفته تعطیلی به سر می برند و پیگیری ها و نشست های مسئولان هم نتیجه نداده است.
کد خبر : 2532
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۴۰
بازار گناوه در سومین هفته تعطیلی/ ضرب الاجل 10 روزه رییسی جواب نداد

به گزارش عصر بوشهر به نقل از خلیج فارس، خواسته اصلی لنج داران و فعالان حوزه ته لنجی این است که محدودیت 59 قلم کالا که عمدتا متناسب با بازار شهرهای ساحلی مثل گناوه نیست و معیار 60 تن برای هر سفر جهت ترخیص ته لنجی بدون عوارض برداشته شود.

ابراهیم رییسی در نخستین سفر استانی اش به بوشهر در مهرماه 1400، ضرب الاجل 10 روزه برای حل مشکل ته لنجی صادر کرد، اما از آن دستور 26 ماه می گذرد و بازار گناوه و برخی دیگر از شهرهای ساحلی به دلیل محدودیت ته لنجی دچار تعطیلی شده است.

مشکل ته لنجی از زمانی تشدید شد که برخی مسئولان کشوری آن را قاچاق ارزیابی کرده و مشابه کولبری دیدند و خواستند نسخه واحدی برای آن ببپچند، تصمیمات و مصوباتی که بدون درک شغل آبا و اجدادی ساکنان مناطق مرزی کشور و بدون فراهم کردن زیرساخت هایی برای اشتغال جایگزین ته لنجی بوده است.

یکی از محدودیت ها در لایحه دولت که توسط مجلس هم مصوب شد، ماده ششم قانون ساماندهی مبادلات مرزی است که طبق آن «ارزش کل کالاهای قابل مبادله در مناطق مرزی بایستی سالانه معادل سه درصد مجموع صادرات کشور به ماخذ سال قبل تعیین شود»، همچنین در ماده یک این قانون اعلام شده «از زمان ابلاغ قانون، لنج ها تا سقف ۵۰۰ تن به مدت پنج سال امکان واردات دارند و پس از این زمان، ته لنجی تابع قوانین کشور می شود.» به عبارتی حذف تدریجی ته لنجی طی 5 سال.

روز گذشته فرماندار گناوه اعلام کرد: «تجمع در گناوه پیرامون ته لنجی به‌صورت مصلحت‌آمیز در قالب اعتراض صنفی بدون هیچ گونه مشکلی برگزار شد و فعالان این حوزه خواستار تحقق مطالبات خود شدند.»

همچنین طی روزهای اخیر زمزمه هایی مبنی بر نتیجه بخش بودن سفر استاندار به تهران و گشایش در ته لنجی مطرح شده، ولی هنوز خبر رسمی و نتیجه ای مشخص درخصوص ان اطلاع رسانی نشده است.

About The Author

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 WooCommerce Floating Cart

No products in the cart.

X