ماجرای سیلندرهای گاز 355 هزارتومانی در بوشهر!/ صمت: قیمت 30 هزارتومان است

عصر بوشهر، کمبود سیلندر گاز مایع در استان بوشهر و به ویژه شهرستان دشتی باعث گلایه مردمی شده، به طوریکه نرخ دولتی آن که 35 هزار تومان بوده اکنون در بازار آزاد بین 350 تا 400 هزار تومان به فروش می رسد؛ افزون بر آن در برخی مکان های توزیع حتی به صورت آزاد نیز یافت نمی‌شود. با این حال مسؤولان فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم را عامل اصلی اختلال در سیستم توزیع سیلندر گاز می‌دانند.
کد خبر : 2516
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
ماجرای سیلندرهای گاز 355 هزارتومانی در بوشهر!/ صمت: قیمت 30 هزارتومان است

عصر بوشهر: پس از گذشت چند روز از عدم توزیع سیلندر گاز مایع در شهر خورموج و دیگر نقاط شهرستان دشتی و بالا گرفتن گلایه‌‌های مردمی از این وضعیت و گرانی هزینه تهیه سیلندر، برای اینکه بیشتر در جریان وضعیت موجود قرار بگیریم، حدود ساعت ۴ و نیم بعد از ظهر به نمایندگی‌های عامل توزیع، سیلندر گاز مایع در شهر خورموج مراجعه کردیم.

به گزارش عصر بوشهر به نقل از فارس، مقابل یکی از نمایندگی‌های عامل توزیع از خودرو پیاده شدم. متوجه شدم جوانی که از نرخ سیلندر گاز و وضعیت موجود گلایه‌مند است رو به جمعیتی که در آنجا جمع شده و متقاضی سیلندر گاز هستند می‌گوید: من سیلندر را برای ساندویچی می‌خواهم، حالا که سیلندر گاز ۴۰۰ هزار تومان است ما هم ناچاریم از فردا ساندویچ را با قیمت دو برابری به مردم بفروشیم، بعد کسی نگوید چرا گران می‌فروشید.

جلوتر رفتم و اوضاع را از مسئول نمایندگی توزیع سیلندر گاز جویا شدم.

علی فولادی، مسؤول یکی از  نمایندگی‌های عامل توزیع سیلندر گاز در شهر خورموج در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در تشریح وضعیت موجود توزیع سیلندر گاز مایع می‌گوید: الان ۶ روز است که گاز نیست. شرکت گاز می‌گوید باید ۷۰ میلیون تومان به حساب شرکت واریز کنیم و ۲۰۰ میلیون تومان هم سفته بگذاریم تا سیلندر گاز برایمان بیاورند. زمانی که سیلندر گاز در اختیارمان قرار دهند، فقط به دارندگان سهمیه می‌توانیم توزیع کنیم و نمی‌توانیم با نرخ آزاد در اختیار مردم بگذاریم.

نرخ آزاد سیلندر گاز 350 هزار تومان

وی اضافه می‌کند: نرخ هر عدد سیلندر گاز مایع برای خانوارهایی که سهمیه دارند ۴۰ هزار تومان است و نرخ آزاد آن درب خود شرکت ۳۵۰ هزار تومان در اختیار ما می‌گذارند. استان بوشهر منبع اصلی تولید گاز کشور و حتی خارج از کشور است اما مردم آن عاجزند.

زینب درویش‌پور یکی از متقاضیان سیلندر گاز از بین جمعیت به سمت من می‌آید و می‌گوید: من کرایه‌نشین هستم و عاجزم. از دیروز تا الان بچه‌هایم ناهار هم گیرشان نیامده است. ۵ روز است سیلندر گاز نداریم. به غیر از نمایندگی آقای فولادی به جاهای دیگر هم مراجعه کردم اما خیلی گران است و زورمان نمی‌رسد.

از او می‌پرسم آیا قبلا در سامانه سدف ثبت‌نام کرده‌اید و سهمیه دارید؟ پاسخ می‌دهد: کارت سهمیه هم داریم اما هر جا رفتم، می‌گویند با نرخ آزاد ۴۰۰ هزار تومان، ما خانواده‌ فقیری هستیم و هزینه خرید آزاد نداریم. نمی‌توانیم هر روز مزاحم همسایه‌ها شویم. فقط پول یارانه داریم؛ آن را بابت نان، برنج، روغن، آب و برق، بابت کدامش بپردازیم؟

وی در پاسخ به اینکه هر سیلندر گاز برای مصرف چه مدت زمان یک خانوار کافی است، می‌گوید: هر سیلندر گاز هر چقدر هم قناعت کنیم نهایت برای ۱۵ روز کفاف می‌دهد، چطور برای ۱۵ روز ۴۰۰ هزار تومان به دولت بپردازیم؟!

گاز هست اما دسترسی به سیستم توزیع گاز نیست

بلافاصله به سمت نمایندگی دیگر عامل توزیع سیلندر گاز مایع در شهر خورموج رفته و هنگام ورود به آنجا شاهد وضعیتی مشابه نمایندگی قبلی و حضور جمعیت متقاضی سیلندر گاز بودم.

ابتدا سیدعقیل امینی یکی از متقاضیان سیلندر گاز حاضر در آنجا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس می‌گوید: گاز هست اما دسترسی به سیستم توزیع گاز نیست. هیچ کس به داد مردم نمی‌رسد. مردم از روستاهای اطراف، پشت‌کوه، عشایر منطقه و ساکنان شهر، همه مراجعه می‌کنند و کسی جوابگوی آنان نیست. نه مسؤولین آمده‌اند بگویند شما چه مشکلی دارید و نه شرکت گاز که تماس می‌گیریم جواب درستی به ما می‌دهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سیلندر گاز و گاز مایع هست اما سیستم توزیع گاز مشکل دارد، با شرکت گاز هم تماس می‌گیرند می‌گویند ما علت مشکل را نمی‌فهمیم، ادامه می‌دهد: حدود ۶ ماه قبل ثبت‌نام کرده بودم و هر ماه مرتب از سهمیه‌مان استفاده می‌کردیم، اما الان دستگاه کارت‌خوان پیام می‌دهد شما سهمیه ندارید. به نمایندگی‌های دیگر هم مراجعه کردم همین مساله است.

امینی اضافه می‌کند: اینجا نمایندگی آقای اَشگرف است، می‌گوید اصلا گاز در شهر خورموج نیست و پس از یک هفته الان یک سایپا برای خورموج آمده است. برای کسانی که سهمیه دارند قیمت هر سیلندر ۳۵ هزار تومان است و نرخ آزاد آن بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است. من برای مصرف منزل می‌خواهم و الان ۴ روز است که تمام شده است.

حیدری دیگر شهروند خورموجی حاضر در جمع رو به من کرده و با بیان گلایه‌آمیزی می‌گوید: دنیایی از گاز داریم، اما در این شهر گاز نیست. مسئولین باید پیگیری کنند، خانوارهایی که به لحاظ وضعیت مالی نتوانستند گازکشی کنند حالا که قرار است از سیلندر گاز استفاده کنند، چرا سیلندر گاز نیست؟!

وی ادامه می‌دهد: الان سه روز است دنبال سیلندر گاز هستیم. با این درآمد کم چگونه می‌توانیم یک سیلندر با قیمت ۴۰۰ هزار تومان تهیه کنیم. با همهی این اوصاف، دو نمایندگی که در خورموج داریم، هر دو را سر زده‌ام اما همین سیلندر ۴۰۰ هزار تومانی هم پیدا نمی‌شود. اگر می‌خواهند آن را گران کنند، اما نه با قیمت ۴۰۰ هزار تومان.

حیدری اضافه می‌کند: دولت باید وضعیت بازار سیلندر گاز مایع را کنترل کند، در حال حاضر در شهر خورموج، به دلیل درآمد کم، همه‌ خانوارها گازکشی ندارند.

برای خرید آزاد سیلندر گاز پول نداریم

یکی از عشایر منطقه شنبه و طسوج که در محل حضور دارد نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس می‌گوید: سه روز است که اینجا معطلم. دیشب تا حالا اینجا خوابیده‌ام، فقط برای ۲ تا سیلندر گاز. سهمیه هم دارم اما سامانه توزیع گاز مشکل دارد. نرخ خرید آزاد هم گران است و پول نیست. دیروز فروش آزاد بود اما امروز برای خرید با نرخ آزاد هم نیست.

خانم دقیق نیز یکی از خانم‌های متقاضی سیلندر گاز است که از میان جمعیت به سمت من می‌آید و می‌گوید: الان چهار روز که سیلندر گاز نداریم. باید برای بچه کوچک و بچه مدرسه‌ای غذا پخت و پز کنم اما گاز نداریم. بخاطر هزینه بالای لوله‌کشی گاز با درآمد کارگری قادر به گازکشی منزلمان نیستیم.

از او می‌پرسم آیا تا کنون برای گازکشی منزل خود به اداره گاز مراجعه کردید، هزینه گازکشی چقدر می‌شود؟ در جواب می‌گوید: برای گاز‌کشی منزل ما نزدیک به ۱۸ میلیون تومان هزینه نیاز است، با درآمد کارگری از کجا این هزینه را تامین کنم؟! واقعا سخت است و کسی نیست به داد ما برسد.

دقیق اضافه می‌کند: ۶ ماه پیش برای دریافت سهمیه گاز ثبت‌نام کردیم اما الان به عاملین توزیع گاز مراجعه می‌کنم می‌گویند سیستم توزیع گاز مشکل دارد. سیلندر گاز هست اما سیستم جواب نمی‌دهد و عرضه آن هم امکان‌‌پذیر نیست.

قبل از مراجعه ما به نمایندگی‌های عامل توزیع سیلندر گاز مایع در شهر خورموج، حجت‌الاسلام زاهددوست امام جمعه شهر خورموج نیز در بازدید میدانی از نمایندگی‌های شهر خواستار پیگیری جدی مسئولان استان و حل فوری این مسئله شد و اظهار داشت: با انصاف سازگار نیست که استانی مانند بوشهر که منبع بزرگ نفت و گاز کشور است، مردمش با کمبود سیلندر گاز مورد نیازشان مواجه باشند. مسؤولان باید به سرعت به این موضوع رسیدگی کنند و این مشکل را رفع نمایند.

فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم عامل اصلی اختلال در سیستم توزیع سیلندر گاز

پس از بررسی‌های میدانی از این مساله، به سراغ فرماندار دشتی رفتیم و علت بروز چنین مشکلی برای شهروندان را از ایشان جویا شدیم؛ علی بحرانی، فرماندار دشتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: از روز چهارشنبه که مطلع شدیم در حال پیگیری هستیم. از یک سال قبل مقرر شد کسانی که از گاز شهری استفاده می‌کنند، از سیلندر گاز مایع استفاده نکنند. به همین خاطر مردم باید در سامانه توزیع گاز ثبت‌نام می‌کردند و کارت بانکی خود را معرفی می‌کردند تا از این طریق، دولت یارانه سیلندر گاز مصرفی آنها را بپردازد.

وی افزود: برای سیلندری که ۴۰۰ هزار تومان بها دارد، کسانی که گازکشی ندارند فقط مبلغ ۳۵ هزار تومان می‌پردازند و مابقی را دولت به عنوان یارانه به عامل توزیع می‌پردازد.

بحرانی در ادامه گفت: پس از مصوب شدن این طرح، ابلاغیه آن نیز در بودجه ۱۴۰۲ انجام شد اما به جهت اینکه زیرساخت‌های لازم انجام نشده است باعث بروز چنین مشکلی در شبکه توزیع گاز شده است. این مساله فقط مختص شهرستان دشتی نیست بلکه در سراسر کشور درگیر این موضوع هستند.

مشکل سراسر کشور است

وی با اشاره به اینکه، در این مدت مکاتباتی با استان، مکالماتی با کشور داشته‌ایم و مکرر پیگیر موضوع هستیم، از اعطای تسهیلات ویژه گازکشی منازل خبر داد و تصریح کرد: در دستورالعمل جدیدی که صادر شده، مردم می‌توانند با مراجعه به اداره گاز، تسهیلاتی معادل ۱۵ میلیون تومان با سود کم و کارمزد کم به صورت قرض‌الحسنه در اختیار آنها می‌گیرد تا بتوانند برای اتصال به شبکه گاز اقدام کنند.

فرماندار دشتی اضافه کرد: باید مثلث شرکت گاز، بانک و شرکت پالایش و پخش به هم متصل شوند تا مشکل سیستم توزیع گاز که همان زیرساخت لازم است، رفع شود.

به گزارش فارس، سامانه سدف از سال ۱۳۹۹ تا کنون در کشور را‌ه‌اندازی شده و در حال اجرا است، اما همچنان زیرساخت‌های مورد نیاز آن مشکل دارد و سیستم آن دچار اختلال می‌شود. همین عامل باعث شده است تا علی‌رغم وجود گاز مایع و سیلندر گاز در تمام نقاط کشور اما همچنان شهروندانی که از اتصال به شبکه گاز شهری بی‌بهره‌اند، برای تامین گاز مصرفی خود دچار مشکل شده و گلایه‌مندی‌هایی را از مسؤولین در پی داشته باشد. بنابراین می‌طلبد که با هم‌افزایی بیشتر شرکت گاز، بانک عامل و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی این مساله رفع شود.

طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع یک شیوه نوین برای توزیع گاز مایع در کشور و مقابله با مصارف غیراستاندارد طراحی و اجرا شده و از مزایای آن این است که قیمت مصوب سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کشور، در سامانه مربوط به توزیع گاز مایع درج می‌شود.

مزیت مهم دیگر این طرح این است که با ثبت‌نام خانوارهای مصرف‌کننده گاز مایع که مصرف‌کنندگان واقعی این سوخت هستند، شرکت‌های توزیع‌کننده فقط مکلّف به تأمین سوخت مورد نیاز آنها می‌شوند.

هدف از اجرای این طرح تأمین رفاه شهروندان، جلوگیری از عرضه خارج از شبکه و استفاده غیرمجاز از گاز مایع و نیز ساماندهی توزیع فرآورده‌های نفتی با استفاده از کارت بانکی سرپرست خانوار در همه شهرستان‌های زیر پوشش این مناطق اعلام شد.

پس از ثبت درخواست و ثبت کدپستی محل سکونت در سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف)، وضع گازرسانی محل سکونت خانوار به‌صورت سیستمی بررسی می‌شود. بر اساس این طرح هر خانوار امکان دریافت ۴ کپسول ۱۱ کیلویی در هر ماه را دارد.

About The Author

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 WooCommerce Floating Cart

No products in the cart.

X