نیازها و انتظارات بازنشستگان بوشهری

عالی بازدار | بازنشسته آموزش وپرورش
کد خبر : 2484
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
نیازها و انتظارات بازنشستگان بوشهری

نوشته‌ها نوشته شده، گفته‌ها گفته شده، نشست‌ها با نمایندگان مجلس ، صندوق بازنشستگی کشوری ، وزیر کار و رفاه اجتماعی به کرات صورت گرفته و در فضای مجازی نیزخبری و مطالبه ای نمانده  که به مسولین پارلمانی و دولتی نرسیده باشد، اما پاسخی در خور دریافت نداشته ایم. پاره ای نیازها و انتظارات جامعه بزرگ بازنشستگی مشترک صندوق کشوری به شرح زیر می باشند.

۱ هر فرد یا گروه که احساس تضییع حق کند شکایت می‌کند ، به مجلس به دولت و نظام متوسل می‌شود. متأسفانه در مورد مطالبات بازنشستگان این موضوع با وجود پیگیری های مستمر اثربخش نبوده  وبی‌نتیجه مانده است.

۲ اینکه صندوق بازنشستگی کشوری با چه شیوه‌ای اداره شده و می‌شود که نمی‌تواند پاسخگوی نیازها و انتظارات قانونی بازنشستگان مشترک خود باشد سوالی است که هرگز پاسخ آن را دریافت نکرده‌ایم .صندوقی که بازنشسته در طول ۳۰ سال اشتغال هر ماه پس اندازی در آن داشته است.

۳ پیشکسوتان آموزش و پرورش با قریب یک میلیون نفر بازنشسته که حدود ۶۵ درصد کل اعضای صندوق کشوری را تشکیل می‌دهند و آمار  در استان بوشهر  نیز همین عدد را نشان می دهد، مطالبات و نیازهایی دارند که باید وزارت متبوع و صندوق کشوری پاسخگوی آن‌ها باشد.

الف: بیمه تکمیلی بازنشستگان به عهده صندوق بازنشستگی کشوری است به عبارتی بیمه ما بازنشستگان صندوقی است چرا صندوق این مسئولیت را پذیرفته ولی در انجام آن عاجز است. اسناد و هزینه‌هایی که از سوی شرکت آتیه سازان -که کارگزار صندوق- است به موقع و بدون تاخیر ارسال می‌شود اما با  توقف چند ماهه حتی یک ساله  و ناقص پرداخت می‌شود. در فضای مجازی و مطبوعات مشاهده می‌کنیم که بعضی عزیزان بازنشست به بیمه آتیه سازان می‌تازند وبه اشتباه هدف را نشان می گیرند. یقیناً اطلاع ندارند که آتیه سازان نقشی در  برگرداندن هزینه‌های اسناد پزشکی ندارد. میزان پرداخت و زمان پرداخت را صندوق بازنشستگی کشوری تعیین می‌کند.

ب: مدت ۱۶ سال است که از تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری می‌گذرد اما وزارت آموزش و پرورش وسایر دستگاه‌های اجرایی مشترک صندوق بازنشسته کشوری ماده ۸۵ این قانون را اجرا نمی‌کنند. قانون گذار طبق ماده ۸۵ ق مدیریت خدمات کشوری بیمه تکمیلی شاغلان و بازنشستگان و مستمری بگیران را یکسان میداند .معلوم نیست که انتظارات ۱۶ ساله بازنشستگان کی به پایان  می رسد.

ج: قانون منطقه جنگی – ماده  ۱۱۲ برنامه ششم توسعه- شامل چند استان می‌شود اما علیرغم  مصوبه مجلس و تایید شورای نگهبان به فراموشی سپرده شده است و شور بختانه تاریخ پایان شمول منطقه جنگی در بوشهر را تیر ماه ۱۳۶۱ -تعیین کرده اند.

د: در آموزش و پرورش قریب به یک میلیون بازنشسته و بیش از یک میلیون نفر شاغل و ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دانش آموز داریم  که ماهانه حق بیمه را  تحت عنوان بیمه پایه و تکمیلی پرداخت می‌کنند اینکه وزارت آموزش و پرورش تاکنون قادر به سر و سامان دادن به مسئله بیمه و درمان با این همه جمعیت بیمه گزار نشده است سوال برانگیز است!

آیا وقت آن نرسیده است که با طرح یا لایحه این موضوع مهم را ساماندهی کنند؟ یا اینکه اجازه داده شود ما جامعه بازنشستگی آموزش و پرورش حدود یک میلیون نفر و سایر دستگاه‌های اجرایی مشترک صندوق کشوری حدود ۷۰۰ هزار نفر. بتوانیم با هر بیمه‌ای که خدمات مناسب تری ارائه می‌دهد قرارداد منعقد نماییم در هر صورت بیمه تکمیلی فعلی که به عنوان جبران خسارت درمان از آن یاد می‌شود نتوانسته است رضایت بازنشستگان را جلب نماید و ناچارا برای رفع بخشی از نیازهای درمانی قراردادی بنام بیمه اکمل منعقد نموده ایم که اگر گرانی و تورم اجازه دهد گره ای از مشکلات برداشته شود.

این مسئولیت به عهده دولت و مجلس است که باید برای اجرای قوانین مصوبه اقدامی به عمل آورند. لازم به ذکر است که بیمه سلامت نیز با کسر ۱/۷ درصد از حقوق بازنشستگان نتوانسته رضایت جامعه بازنشستگی را تامین کند.

ه – ماده ۶۴ قانون مدیریت خدمات کشوری تاکید می‌کند که مبنای تعیین حقوق و مزایای کارمندان و بازنشستگان و مستمری بگیران باید یکسان باشد اکنون فاصله بین حقوق بازنشسته و شاغل مشابه به بیش از ۶ تا ۷ میلیون و بیشتر رسیده است در حالی که این ماده قانونی اجازه متناسب سازی حقوق را می‌دهد اما اجرا نمی‌شود. مطالباتی مانند متناسب سازی در پارلمان‌ها به قانون تبدیل شده است اما ظاهرا اراده‌ای از جانب مجلس و دولت برای اجرای آن دیده نمی‌شود و  شوربختانه اعلام می‌کنند که این موضوع تورم زاست. انتظار می‌رود که اگر گوش شنوایی باشد ابتدا در برنامه هفتم توسعه  جایگاه موثری پیدا کند  و نیازها و انتظارات بازنشستگان مورد توجه قرار گیرد.

حال که مجلس بحث متناسب‌سازی پرداخته و به تصویب رسانده است، زمان نخستین آزمون عملی دولت فرا رسیده است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ چگونه رفتاری از خود نشان می دهد آیا پایبند به برنامه هفتم توسعه خواهد بود یا اینکه مانند برنامه ششم توسعه و برنامه های قبلی ، مطالبات بازنشستگان ناکام می ماند.

ز: هر ماه از حقوق بازنشسته مبلغی کسر می شود تا بتواند اقساط بانکی ، خرید از تعاونی هاو … را پرداخت کند .متاسفانه این کسورات از سوی صندوق با تاخیر دو تا ۳ ماهه برمی گردد. اگر مطالبات بازنشسته را نمی‌توانند پرداخت کنند چرا در برگرداندن کسورات حقوق سهل انگاری می شود. آیا راضی هستید که شان و حیثیت بازنشستگان در جامعه و در مقابل اعضای خانواده و اقوام تضعیف شود؟

عدم پرداخت به موقع کسورات سبب می شود تا بازنشسته نتواند به تعهدات مالی در جامعه و خانواده عمل نماید. عدم پرداخت به موقع کسورات سبب فرو ریختن اعتبار اجتماعی و از دست رفتن منزلت بازنشستگان می شود و این نشان از ضعف مدیریت صندوق و بی توجهی مدیران صندوق در مدیریت امور بیش از ۱/۷۰۰/۰۰۰ نفر بازنشسته است. این کسورات که قبل از پرداخت حقوق توسط دستگاه اجرایی کسر میشود *حق الناس* است و باید به موقع و همراه با حقوق ماهانه پرداخت شود.

ح: داستان غم انگیز دیگر، مجتمع چند منظوره ویژه بازنشستگان کشوری است که از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان بوشهر بود ( سال ۱۴۰۱) و همچنان تاکنون بدون نتیجه مانده است .

در تاریخ ۲۰ تیر ماه ۱۴۰۲ با حضور استاندار محترم و مدیران کل راه و شهرسازی و اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی، معاونین شهرداری نمایندگان کانون‌ها و نماینده امام جمعه تشکیل شد ایشان پس از شنیدن نظرات، تاکید کردند که همین امروز باید مساله زمین مورد نیاز مجتمع چند منظوره بازنشستگان حل شود و بر همین مبنا تفاهمنامه ای نوشته و به امضاء مقامات حاضر رسید اما پیگیری های انجام شده نشان می دهد که تا کنون خواسته استاندار را اجرا نکرده اند.

بررسی ها نشان می دهد که همین مصوبه نصیب بعضی استان ها که مدیر عامل صندوق کشوری حضور داشته شده و بلا فاصله زمین مورد نیاز در اختیار صندوق بازنشستگی کشوری قرار گرفته است. برای سهولت در تصمیم گیری کافی است مقامات استان موضوع را در ۵۰ نقطه کشور رصد کنند تا اگر مانعی در راه انجام این پروژه است برطرف شود. ۴ ماه از آن تفاهمنامه گذشت و بودجه ۱۰۰ میلیاردی که از تعهدات صندوق کشوری است- موضوع تفاهمنامه- معلوم نیست چه سرنوشتی پیدا می کند.

و: یکی از عوامل نا کار آمدی صندوق بازنشستگی کشوری نا پایداری در انتصاب مدیران است. در حدود دو سال گذشته شاید ۶ مدیر تغییر کرده است و این بی ثباتی یقینا در به ثمر نرسیدن مطالبات بازنشستگان تاثیر بسزایی دارد که آخرین مدیر صندوق بازنشستگی کشوری ناچار به طلب حلالیت می شود .آیا وقت آن نرسیده که اصلاحاتی انجام شود و صندوق بازنشستگی کشوری با هلدینگ ها، کارخانجات و سرمایه گذاری ها در نفت و پتروشیمی و… در خدمت جامعه هدف – بازنشستگان- باشد؟

About The Author

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 WooCommerce Floating Cart

No products in the cart.

X