مشکل خوشمزه و خوش‌رنگ دولت‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا

عصر بوشهر، قیمت گوجه فرنگی در روزهای گذشته به شدت افزایش پیدا کرد و دولت رئیسی حتی از کنترل قیمت این کالا نیز ناتوان است.
کد خبر : 2491
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸

عصر بوشهر: قیمت گوجه فرنگی در روزهای گذشته به شدت افزایش پیدا کرد و دولت رئیسی حتی از کنترل قیمت این کالا نیز ناتوان است. روزنامه سازندگی به این مساله پرداخته که چرا در دولت‌های اصولگرا گوجه‌فرنگی به مساله اصلی بازار تبدیل می‌شود؟
در بخشی از مطلبی که این روزنامه منتشر کرده است می‌خوانیم:
* اخیراً قیمت گوجه فرنگی به کیلویی ۵۰ هزار تومان و حتی بیشتر از آن هم رسیده است. این افزایش قیمت ناگهانی در حالی اتفاق افتاده که تا همین چند هفته پیش قیمت آن بین ۱۰ تا ۱۷ هزار تومان در نوسان بود اما در حال حاضر، بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان عرضه می شود این افزایش قیمت یعنی این که قیمت یک کیلو گوجه فرنگی از یک دلار بیشتر شده است. این درحالی است که موز درجه یک در حال حاضر در محدوده ۶۰ هزار تومان فروخته می شود و دلار آمریکا هم ۵۰ هزار تومان خرید و فروش می شود.
*  داستان افزایش ناگهانی قیمت گوجه فرنگی هر سال در پاییز دولتهای اصولگرا تکرار می شود و به صدر اخبار گرانیها باز می گردد. در این میان هر کس چیزی میگوید؛ برخی این افزایش قیمت را به دلیل افزایش صادرات این محصول به کشورهای همسایه می دانند و برخی معتقدند با شروع بارندگی ها و کاهش درجه دما و رسیدن فصل سرما قیمت گوجه بالا می رود و برخی معتقدند این اتفاق عمدی است چون کشاورزان با اصولگرایان مشکل دارند از شوخی گذشته، اگر همین امروز بخواهید در مناطق جنوبی تهران یک کیلو گوجه فرنگی بخرید، باید بابت هر کیلو گوجه فرنگی درجه دو ۳۲ تا ۴۰ هزار تومان بپردازید.
* در مرکز شهر، قیمتها از کیلویی ۴۰ هزار تومان آغاز میشود و تا ۵۰ هزار تومان نوسان دارد اما در مناطق شمال شهر گوجه فرنگی مرغوب از ۶۰ هزار تومان تا ۸۰ هزار تومان قیمت دارد.
* چند سال پیش اظهار نظر رئیس دولت درباره قیمت گوجه فرنگی سروصدای زیادی به پا کرد اوایل سال ۱۳۸۶ محمود احمدی نژاد در اعتراض به نمایندگانی که نسبت به افزایش قیمت گوجه فرنگی معترض بودند گفت: یکی از دوستان به من میگفتند که ما شاهدیم که کالاهای مصرفی افزایش پیدا کرده و مثلاً گوجه فرنگی کیلویی دو یا سه هزار تومان است. بیایید از تره بار نزدیک خانه ما خرید کنید کیلویی ۴۰۰ تومان است.
* چرا از جاهای گران خرید می کنید؟» یکی دو روز بعد از این اظهار نظر، خبرنگار روزنامه هم مهین سراغ محله احمدی نژاد رفت و فهرست کاملی از قیمتها را منتشر کرد که نشان میداد قیمتها با آنچه رئیس دولت می گوید بسیار فاصله دارد.
* از آن روزها هرگاه صحبت افزایش قیمت گوجه فرنگی می شود مردم یاد گرانی در محله احمدی نژاد می افتند. حالا که یادی از او کردیم، بد نیست قیمت گوجه فرنگی در محله او را هم جویا شویم. در حال حاضر قیمت یک کیلو گوجه فرنگی بوته ای معمولی در محله نارمک ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است که نوع درجه یک آن تا ۶۰ هزار تومان عرضه میشود در محله جماران که گفته می‌شود محل زندگی سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور اصلاح طلب است، یک کیلو گوجه در میدان تره بار شهرداری، ۴۰ هزار تومان است اما در میوه فروشیهای جماران تا ۷۰ و ۸۰ هزار تومان عرضه می‌شود.
* در زعفرانیه که محل سکونت حسن روحانی است، قیمت یک کیلو گوجه فرنگی درجه یک ۸۰ هزار تومان است اما گوجه فرنگی معمولی را میشود کیلویی ۶۰ هزار تومان خرید ما که از محل زندگی ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم اطلاعی نداریم اما اگر تصور کنیم او ساکن میدان پاستور و حوالی ساختمانهای دولت است باید برای خرید یک کیلو گوجه فرنگی ۵۰ هزار تومان هزینه کند.
* در همین محل گوجه فرنگی درجه دو را باید کیلویی ۴۰ هزار تومان خرید اما گوجه فرنگی درجه یک، کیلویی ۶۰ هزار تومانعرضه می شود. در حوالی لویزان هم که گفته می شود محل زندگی محمدباقر قالیباف است گوجه فرنگی کیلویی ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان عرضه می شود. خلاصه اینکه قیمت گوجه فرنگی به شدت افزایش یافته و تا جایی که فروشندگان اطلاع دارند، احتمالاً تا پایان ماه آذر روال همین خواهد بود.
* درست است که گوجه فرنگی یک کالای سیاسی است اما گزارش امروز ما سیاسی نیست نشان به این نشان که روزنامه همشهری هم در گزارشی انتقادی به کمیاب و در عین حال، گران بودن گوجه فرنگی واکنش نشان داده است. به نوشته همشهری آنلاین، رصد گزارشها نشان می‌دهد قیمت گوجه فرنگی در بازار ۵۰ هزار تا ۷۰ هزار تومان افزایش یافته است.
* قیمت گوجه معمولی در میدان میوه و تره بار ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار تومان است اما گوجه گلخانه ای زیر ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان فروخته نمی شود به همین دلیل اگر گوجه گلخانه ای باشد در سطح شهر ممکن است بالای ۵۰ هزار و بعضاً تا ۶۰ هزار و یا ۷۰ هزار تومان فروخته شود.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در مورد علت ادامه دار شدن کاهش عرضه گوجه فرنگی در بازار گفته:
* با آغاز فصل بارش، ما هر سال حدود یک ماه در تامین و عرضه محصول گوجه فرنگی با چالش مواجه میشویم اما متاسفانه چون الگوی کشت اصلاح نمی شود هر سال این مشکل تکرار می‌شود.
* سال گذشته همین موقع برعکس امسال شاهد افزایش عرضه گوجه بودیم و صدای کشاورزان در آمده بود و آنها با ضرر هر کیلو گوجه را ۳ تا ۴ هزار تومان می فروختند اما امسال مشکل به نحوی دیگر بروز کرده و در کنار بارندگی صادرات سبب کمبود گوجه در بازار داخل شده است.
* البته برخی معتقدند برخلاف شایعات، صادرات گوجه فرنگی در حدی نیست که در بازار اخلال ایجاد کند اما برخی دیگر معتقدند در حال حاضر صادرات گوجه به پاکستان، عراق و حتی افغانستان و روسیه انجام میشود که در این میان تقاضا از سمت عراق بسیار بالاست گوجه گلخانه ای هم به امارات و کویت صادر می شود.
* (در پاسخ به اینکه بازار گوجه فرنگی چه زمانی متعادل می شود؟):  ما از کشاورزان تقاضا کرده ایم که ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده صادرات را کمتر کنند تا بازار داخلی تامین شود.
* آنها تا چند شب پیش موافق نبودند چون صادرات برایشان با قیمت بهتری تمام میشود و آنها محصول خود را برای صادرات کیلویی ۲۳ هزار تا ۲۵ هزار تومان سر زمین به فروش می رسانند که این قیمت حتی تا ۲۷ هزار تومان هم میرسد اما ما از آنها تقاضا کردیم برای اینکه کمبود در بازار داخلی حس نشود نصف محصول خود را برای صادرات و نصف دیگر را برای بازار داخل، به خصوص بازار تهران بگذارند.
* (با انتقاد از کاهش ورودی بار گوجه فرنگی به میدان اصلی میوه و تره بار پایتخت): میدان اصلی میوه و تره بار تهران مرکز ارسال محصولات به کل کشور است این در حالی است که شب گذشته کل میزان ورودی بار گوجه فرنگی ما حدود ۵۰۰ تن بوده است در صورتی که برای یک میدان ۳۰۰ هکتاری باید روزانه ۲ تا ۳ هزار تن ورودی داشته باشیم به خاطر همین کمبود محصول گوجه بیشتر حس می‌شود.
* وضعیت بازار گوجه فرنگی تا ۱۰ روز آینده همین است اما با اعلام موافقت کشاورزان برای عرضه محصول خود به بازار داخل و با توجه به اینکه از پانزدهم ماه جاری گوجه بوشهر، جلگه و چند منطقه دیگر برداشت می شود پیش بینی می شود مشکل برطرف شود.
* (در مورد علت پایین بودن کیفیت گوجه های عرضه شده در بازار): ۵ درصد گوجه ها در حال حاضر باران خورده نیست و خوب است و علت کاهش کیفیت گوجه ها همین است. آقای دارایی نژاد پیش بینی کرده تا ۱۵ روز دیگر با افزایش عرضه قیمت گوجه افت کند دارایی نژاد افزود: همان طور که گفته شد، با افزایش برداشت گوجه و موافقت کشاورزان برای تامین بازار داخل، پیش بینی میشود قیمت گوجه فرنگی در روزهای آینده کاهش پیدا کند. باید امیدوار باشیم تا روزی که قیمت گوجه کاهش پیدا کند، قیمت تخم مرغ افزایش پیدا نکند؛ در این صورت باید املت را هم به فهرست غذاهای دست نیافتنی اضافه کرد.

منبع: برترین‌ها

About The Author

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 WooCommerce Floating Cart

No products in the cart.

X